Ο Γρηγόριος (γεννήθηκε στην Τραπεζούντα του Πόντου, όμως η απώτερη καταγωγή της οικογενείας του ήταν από την Αθήνα, από όπου τον τρίτο αιώνα ακολούθησαν την εικόνα της Παναγίας της Αθηνιώτισας που με τον γνωστό θαυματουργό τρόπο μεταφέρθηκε στο όρος Μελά του Πόντου-αυτή η μετανάστευση δεν έχει ερμηνευτεί ακόμη- η μετέπειτα Παναγία Σουμελά) ήρθε στην Πάργα το 1922 από την Ρωσία με την δεύτερη σύζυγο και δύο παιδιά (απεβίωσαν στην Πάργα) και αρκετές αποσκευές, (υπάρχουν ακόμη τα πουπουλένια στρώματα).
Η Σοφία ήρθε από την Σαμψούντα του Πόντου με την νύφη της Δέσποινα (Δεσίλλα) 20 χρονών χήρες, με τα ρούχα που φορούσαν.
Το γεγονός που σημάδεψε την παιδεία του ήταν τα -κατ`ιδίαν-μαθήματα των δύο τάξεων του Γυμνασίου με τον Κύριο Ζούμπο, ο οποίος του έμαθε γραμματική και συντακτικό.
Για την τρίτη Γυμνασίου πήγε στην Παραμυθιά αλλά μπήκαν οι αντάρτες, γλίτωσε (άλλη σύμπτωση) και γύρισε στην Πάργα. Ζωγράφιζε, διάβαζε ότι βιβλία κυκλοφορούσαν εκεί και ιταλικά, γαλλικά και αγγλικά άνευ διδασκάλου και δήλωσε ότι θέλει να γίνει φιλόσοφος. Ο πατέρας του εξήγησε ότι σαν φιλόσοφος πρέπει να έχει και κάποιο επάγγελμα για να βιοπορίζεται και έμαθε την ραπτική. Το 1949 τον έπιασαν οι αντάρτεςστην Πάργα, αλλά τον άφησαν (ήταν αδύνατος).
1.3 Στα μακρόσυρτα σκοταδερά χρόνια της εφηβείας πέρασε την μεγάλη κρίση και σκέφτηκε να φύγει, δια παντός, στον βυθό της θάλασσας, σε κάποιο μοναστήρι,,,ήταν τέλος καλοκαιριού, πρωτοβρόχια, κάτω από τις ελιές φύτρωναν παντού κυκλάμινα -το χρώμα τους- οι πρώτες αφροδίσιες εμπειρίες ...
Και αποφάσισε να μείνει στον Κόσμο, υπό έναν όρο: Να μην γράψει ποτέ ποιήματα (αργότερα προσπάθησε να τον αναθεωρήσει αλλά...προς το παρόν χάθηκε ένας ακόμη ποιητής).
Το 1952 λειτούργησε στην Πάργα τριτάξιο Γυμνάσιο και έβγαλε την τρίτη τάξη. Εποχή της μαύρης απελπισίας της εφηβείας. Σωτήρια λύση οι αγγελίες: "ζητούν αλληλογραφία" της "Εκλογής".
Κάποιες αναπάντεχες Γαλλίδες παραθερίστριες αγόρασαν κάποιες "ελαιογραφίες" του και με εκείνα τα χρήματα και μια σειρά συμπτώσεων το 1955 ήρθε στην Αθήνα.
Γράφτηκε σε νυκτερινό γυμνάσιο και έδωσε εξετάσεις στην Στολή Καλών Τεxνών, αλλά εκεί διαπίστωσαν ότι ήταν ανεπίδεκτος μαθήσεως και δεν τον πέρασαν (άλλη σύμπτωση, πέρασε ο διπλανός του που ήθελε να πάρει αναβολή από τον στρατό).
1.4 Το 1957-58 υπηρέτησε την θητεία του στο Μηχανικό ως σκαπανεύς -γραφεύς όπου, ως στρατεύσιμος, διάβαζε και πήρε το απολυτήριο του Γυμνασίου στο Ναύπλιο.
1.5 Και πάλι στην Αθήνα, νεαθηναίος, σπούδασε κινηματογράφο στην Σχολή Σταυράκου (για να κάνει "Συμφωνική Ζωγραφική") και ασχολήθηκε με την Ινδική Φιλοσοφία.
Εργαζόταν ως (αυτοδίδακτος) διακοσμητής και το 1963 έκανε το πρώτο του ταξίδι στο εξωτερικό και επισκεύτηκε τα Μουσεία της Ευρώπης.
Το (πρωταπριλιάτικο) οχταχίλιαρο του Τσαρούχη και του Φασιανού στην "Ελευθεροτυπία" και διάφορα άλλα.
Κατοικούσε σε μεγάλα νεοκλασικά σπίτια, τα διακοσμούσε σε στυλ "παπάρα- νεομπαρόκ", σκηνικό διασκέδασης και χαράς, γεγονός που έκανε κάποιους φιλοξενηθέντες "φίλους" εύπορους και με "κύρος" να τον φθονήσουν και ίσως να είναι κάποιοι από αυτούς που με το "κύρος" και τα λεφτά τους συνέβαλαν στην λεηλασία του σπιτιού και των έργων του -εν ονόματι του Νόμου και του ελληνικού Λαού-τον Ιούλιο του 1983, όταν αυτός παραθέριζε στην Πάργα. Και παρ`όλο που κάποιοι απ`αυτούς απεβίωσαν, η ζωή συνεχίστηκε.
Πρόσκληση σε χορό ματαμφιασμένων στό "γιαλαντζί σεράι" του.
Έκανε πολλά ταξίδια σε αρχαίους τόπους λατρείας, της ελληνιστικής επικράτειας και εξωτικούς, πάντα με την exacta του, γυρεύοντας να βρει και να φωτογραφήσει ζωντανά τα σώματα των αρχαίων αγαλμάτων (αρκετές χιλιάδες απ`αυτές τις φωτογραφίες και αρνητικά "χάθηκαν" στην λεηλασία του σπιτιού του-ευτυχώς διασώθηκαν αρκετά αντίγραφα ασφαλείας).
"Ματαιότης τα πάντα"...αλλά δεν έχει σημασία." το έμβλημά του.
Μνημείο για τα γαλάζια όνειρα των συντελεστών της Αναγεννήσεως
του ελληνικού πολιτισμού στην Ευρώπη.
Κάποτε πίστεψε πως τον συνάντησε αλλά δεν είχε καμιά σχέση με τις γνωστές απεικονίσεις του.
Έμοιαζε ένα πρόσωπο ταλαίπωρο,τέως ωραίο, παραιτημένο που έβριζε σαν ημιμεθυσμένος λιμενεργάτης, (τι σκατά το ήθελα εκείνο το "γενηθήτω φως" εγώ ο μαλάκας...).
Τον κέρασε, τα είπανε και του είπε, "ρε Μάστορα, τι το πήρες έτσι κατάκαρδα, είναι γνωστό ότι όλους τους δημιουργούς καμιά φορά το δημιούργημά τους τούς πάει εκεί που θέλει αυτό, το είπε και ο Τσαρούχης. Και του πρότεινε να παίξουν κάνα παιχνίδι, να ευθυμήσουν.
Το παιγνίδι ήταν απ`αυτά που αρχίζει ο νεώτερος. Παίρνει επτά τραπουλόχαρτα, από τον άσσο μέχρι το επτά, τα ανακατεύει, τα βάζει στη σειρά (κλειστά) και ο Θεός έπρεπε να βρει τον επταψήφιο αριθμό που σχημάτιζαν.
Και ο Θεός βεβαίως τον βρήκε τον επταψήφιο αριθμό που σχημάτιζαν (αν κάποιος θέλει να το παίξουμε ευχαρίστως). Σειρά του Θεού να παίξει. Ο εικαστικός καλλιτέχνης λέει να το κάνουν λίγο πιο δύσκολο - πάντα του αρέσουν τα δύσκολα, προτιμάει παιχνίδια (τουλάχιστον) με δύο πιθανότητες να χάσει και μία να κερδίσει . Ο Θεός συμφώνησε και πήρε εννέα τραπουλόχαρτα, τα ανακατεύει, τα βάζει στην σειρά (κλειστά) και ο εικαστικός καλλιτέχνης έπρεπε να βρει τον εννεαψήφιο αριθμό που σχημάτιζαν.
Ήταν κάπου κοντά στην Δαμασκό, εκεί που λένε ότι ο Σαούλ έγινε Παύλος. Κι από τότε του ήρθε η ιδέα να γράψει την ιστορία ενός αυτοπαγιδευμένου Θεού .
Ίσως να ήταν αυτή η αφορμή, ίσως να είχε φτάσει το πλήρωμα του χρόνου, συνέχισε να ψάχνει για τον θεό. Αλλά τώρα με άλλη στρατηγική που θυμίζει το παραμύθι της Σταχτοπούτας και τον Πρίγκιπα που την έψαχνε με το γυάλινο γοβάκι στο χέρι.
Το ερώτημα: « πώς θα ήθελα να είναι ο θεός μου;» ίσως να είναι το σημαντικότερο ερώτημα που διανοήθηκε μετά το αρχικό: "Γιατί συμβαίνει ό,τι συμβαίνει" που γέννησε την Φιλοσοφία. Έφτιαξε, με πολλή προσοχή αυτή την φορά, το "γυάλινο υπόδημα "του επιθυμητού θεού και πήρε ξανά τους δρόμους και τα βουνά. Η περιπλάνηση ήταν συναρπαστική.
Θα τα ξαναπούμε.
2.1 Στα σαράντα του αφοσιώθηκε στα αγάλματα από ενιαίο σύρμα (ο Αλεξανδρος Ιόλας: "Μα τι σημασία έχει αν είναι από ενιαίο σύρμα;") τα οποία παρουσίασε για πρώτη φορά το 1982 στην Πάργα, στην γεννέτειρά του, στην μετ`έπειτα Ακαδημία Π.
Το Υπουργείο του απήντησε ότι "τα στοιχεία του θα καταχωρηθούν στο Μητρώο Καλλιτεχνών της Υπηρεσίας τους και θα τεθούν υπόψη της αρμόδιας επιτροπής που ασχολείται με την
"αξιοποίηση του καλλιτεχνικού δυναμικού της χώρας."
Πάνε είκοσι χρόνια και δεν μπόρεσε να καταλάβει αν αυτή η επιτροπή αποφάσισε μια ακατανόητη σειρά συμφορών που ακολούθησαν:
Εν ονόματι του Νόμου και του Ελληνικού Λαού-το 1983- λεηλατήθηκαν το σπίτι και τα έργα του (το είπαν Διοικητική αποβολή).
Πριν λεηλατήσουν το σπίτι του, τον έκλεισαν στις φυλακές του Κορυδαλλού για (δήθεν) οφειλή προς το Δημόσιο, επειδή -κατά την άποψή τους- είχαν επαρκή στοιχεία για το νομότυπο του γεγονότος και του απαγόρευσαν την έξοδο στο εξωτερικό. (Για να παραστεί σε έκθεση έργων του στην Ιταλία απαίτησαν εγγυητή της επιστροφής).
Δεν δέχτηκαν την συμμετοχή του σε καμία έκθεση .
Όταν επινόησαν την Πολιτιστική Πρωτεύουσα τη Ευρώπης, υπέβαλε κάποιες προτάσεις για μία "Τρομωδία" (σύγχρονη εκδοχή της αρχαίας τραγωδίας, ελέω και τρόμω περαίνουσα...), ένα μνημείο για τους συντελεστές της Αναγέννησης και ένα διαγωνισμό χοροδράματος με θέμα τα αγάλματα του Παρθενώνος, όπου μια παρέα νέων διασκεδάζει στην Πλάκα, όπου κάποιος προτείνει να πάνε περπατώντας στο Λονδίνο να ζητήσουν την επιστροφή τους, όπου καθ`οδόν προστίθενται κι άλλες παρέες, φτάνουν στο Λονδίνο, όπου πείθουν τους ψηφοφόρους και την Βασίλισσα του Ηνωμένου Βασιλείου και επιστρέφουν μαζί με τα αγάλματα.
Αλλά η αρμόδια επιτροπή, σαν ακατάδεχτη χαρχαλογκόνενα, σνομπάροντας και κείνο το ρημάδι άρθρο του Συντάγματος, απάξιωσε να του απαντήσει.
Όταν, για λόγους Εφορίας, ζήτησε να γίνει μέλος του Επιμελητηρίου αρνήθηκαν να τον δεχτούν (τελικά με την δυναμική μεσολάβηση μιας τέως Κνίτισας γλύπτριας, μια δευτεροβάθμια επιτροπή ενέκρινε την εγγραφή του) .
2.3 Και η τοπική αυτοδιοίκηση της Πάργας με σειρά από αναίσχυντους τρόπους παρεμπόδιζε τις δραστηριότητες της Ακαδημίας Π. στην Πάργα. Και αυτή αποπειράθηκε να τον κλείσει στην Φυλακή για ανύπαρκτο (μη βεβαιωμένο) χρέος 5 000 δρχ. προς το Δημόσιο, το οποίο αυτός αρνήθηκε να το πληρώσει αλλά δεν τον συνέλαβαν γιατί διαπιστώθηκε ότι το Ελληνικό Δημόσιο δεν κλείνει στην Φυλακή τους πολίτες για, έστω και βεβαιωμένο, χρέος τέτοιου ποσού.
Ήταν Χριστουγεννιάτικη περίοδος, η εθνική τηλεόραση ετοίμαζε το πρώτο σοσιαλιστικό ρεβεγιόν και οι αρμόδιοι επέλεξαν τους χώρους του Ιντερκοντινένταλ (ηταν φρέσκο τότε), του οποίου την μόνιμη συλλογή αποτελούσαν παγκοσμίως πρωτοκλασάτοι εικαστικοί καλλιτέχνες. Ο σκηνοθέτης, βράδυ "μπήκε μεσ` στ`αμπέλι σαν νοικοκυρά", μετακίνησε τα έργα όπως τον εβόλευαν (σκηνικό στο τζάμπα και ) και με κάποιες χορεύτριες "γύρισε" κατί χορευτικά τζιβιτζιλίκια με τα μεγάλα αγάλματα από ενιαίο σύρμα ( χωρίς καν να αναφέρει το όνομα του καλλιτέχνη ).
Ο καλλιτέχνης πήγε στην Αγία Παρασκευή, ο τότε αρμόδιος διευθυντής -ποικιλομορφώτατος διάσημος συγγραφεύς- το απέδωσε σε " ατυχή παράλειψη "και του έταξε δέκα λεπτά σε μια εκπομπή για τα εικαστικά. Συναντήθηκε με τον αρμόδιο σκηνοθέτη για λαντς και τα πουρ παρλέ, πλήρωσε τον λογαριασμό ο καλλιτέχνης (ήταν τρείς μήνες μετά την λεηλασία του σπιτιού του), αλλά δεν...
Ακολούθησαν άλλες 12 ατομικές εκθέσεις στην Αθήνα, στηνΘεσσαλονίκη, στην Κύπρο και ομαδικές στην Φλωρεντία, στο Τόντι και στο Λονδίνο.
Για τρεις χρονιές τα Χριστούγεννα τοποθέτησε (δωρεάν ) στην Αθήνα χριστουγεννιάτικο δέντρο από σύρμα αλουμινίου ύψους 7 μέτρων.
To 1998 με δικά του έξοδα έκανε μια μεγάλη έκθεση έργων του στο Δρομοκαϊτειο Θεραπευτήριο.
Όταν γίνει της Μόδας οι ξανα-φιλοκαλούντες μετ`ευτελείας Ευρωψηφοφόροι στα τέκνα και τους αναδεκτούς τους να δωρίζουν για μποναμά DollArts... ίσως βελτοιωθεί το μπάτζετ της Ακαδημίας Π.
Και "δηλώνοντας μεν ότι έχω καβαλήσει το καλάμι, πλην όμως καλάμι με αριθμό μονό, γεγονός που με αντιδιαστέλει από όσους έχουν καβαλήσει το καλάμι με αριθμό ζυγό και, κυρίως, από όσους δεν γνωρίζουν τι καλάμι έχουν καβαλήσει" , μετά τιμής.
3 Το 1989 απέκτησε την πρώτη του (VHS) βιντεοκάμερα και πάλι τον γύρο της Ευρώπης και του τέως Ελληνιστικού Κόσμου να μαγνητοσκοπήσει, αυτή την φορά σε κίνηση, ποιά αρχαία αγάλματα κυκλοφορούν ζωντανά εκεί. Και το 2000 απέκτησε την πρώτη ψηφιακή βιντεοκάμερα. Μερικές από αυτές τις εικόνες βλέπετε σ`αυτές τις σελίδες.
Πάντα διάβαζε. Μετά την Αρχαία Ελληνική Γραμματεία, του Βιβεκάναντα τα περί γκνάνα γιόγκα, περί κβαντικής ηλεκτροδυναμικής και όλα τα εκλαϊκευμένα βιβλία περί των συγχρόνων επιστημών. Παρακολουθεί τις διαλέξεις του Τμηματος Μεθοδολογίας, Ιστορίας και Θεωρίας της Επιστήμης του Πανεπιστημίου Αθηνών, του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών κ.ά. όπου συνέβη να συναντήσει σπουδαίους Επιστήμονες που τον δέχτηκαν, γιατί έκανε "ωραίες ερωτήσεις".
4.1 Αυτό που θεωρούσε επιτακτικό τότε -και τώρα-ήταν να εκθέσει τις ιδέες του για την « θεωρία του ενιαίου σύρματος» όχι σε ιστορικούς της Τέχνης ή επιμελητές Μουσείων αλλά σε επιστήμονες με σχετικές γνώσεις.
Το 1999 υπέβαλε γραπτή αίτηση στο Πανεπιστήμιο Αθηνών για μια πολλαπλή έκθεση αγαλμάτων από ενιαίο σύρμα στα προπύλαια για όλον τον κόσμο, σε μια αυλή για τους διδασκομένους και σε μία αίθουσα για τους διδάσκοντας -με έξοδα του καλλιτέχνη- και ανάλογες ομιλίες αλλά και το Πανεπιστήμιο, όπως και οι Δημόσιες Υπηρεσίες γενικώς λειτουργούν με νοοτροπία « ακατάδεχτης χαρχαλογκόμενας » παρακάμπτοντας εκείνο το ρημάδι άρθρο του Συντάγματος για την γραπτή απάντηση που δικαιούται κάθε πολίτης και δεν του απάντησαν.
Kαι το 2001 με στόχο "να ξανασυμπεθεριάσουμε την Τέχνη με την Επιστήμη" έκανε στο Εθνικό Κέντρο Έρευνας Φυσικών Επιστημών "Δημόκριτος" μια μικρή παρουσίαση έργων από ενιαίο σύρμα με ομιλία για την "θεωρία του ενιαίου σύρματος" όπου ο κ. Μανώλης Φλωράτος, Διευθυντής του Ινστιτούτου Πυρηνικής Φυσικής, διεπίστωσε ότι υπάρχει μια θεμελιακή σχέση μεταξύ του τρόπου που αντιλαμβάνεται τον Κόσμο ο εικαστικός καλλιτέχνης και του τρόπου που τον αντιλαμβάνεται ο φυσικός επιστήμων.
Από το 2000 συνεργάζεται με την Rarity gallery στην Μύκονο όπου πολύς κόσμος είδαν τα έργα του από κοντά.
Μία από τις επιθυμίες του είναι να επιχειρήσει την "αναδιαπλαση των τέως παίδων"
Παρ`όλα αυτά ο αυτοαποκαλούμενος ανεξάρτητος διανοούμενος εικαστικώς, ελληνολόγος και ερασιτέχνης προφήτης , απτόητος, συνεχίζει το έργο του.
''Η Πανηπειρωτική Συνομοσπονδία Ελλάδος το 2008 βράβευσε τον Απόστολο Πετρίδη για την πλούσια εικαστική δημιουργία του και την μέσω αυτής προβολή της Πάργας. Στη φωτογραφία ο Αντιπρόεδρος της ΠΣΕ Κώστας Κωνής απονέμει το βραβείο στον Απόστολο Πετρίδη''.
Και η ζωή συνεχίζεται.
Στα εβδομήντα του ίδρυσε ιστοσελίδα, ένα διαδραστικό χάπενινγκ με την οποία-θεού θέλοντος- θα τηλεκοινωνούμε "καθαρά τη καρδία".
Καί κάποτε, άλλοτε μακριά προς κάποιο τόξο, κάποιου ορίζοντα, άλλοτε πολύ κοντά, στο κέντρο του κύκλου του μεγάλου ορίζοντα, αμυδρά διακρίνεται ένα ερώτημα "προς τι όλα αυτά;"
Και ανάμεσα σε ερωτηματικές και αόριστες αντωνυμίες, μεταβατικά και αυτοπαθή ρήματα, τριτόκλιτα και δικατάληκτα επίθετα, ένα αφηρημένο ουσιαστικό:
Έ κ σ τ α σ ι ς ...........
... Ναί !
Το τελευταίο σκηνικό...
Πάντα διάβαζε. Μετά την Αρχαία Ελληνική Γραμματεία, του Βιβεκάναντα τα περί γκνάνα γιόγκα, περί κβαντικής ηλεκτροδυναμικής και όλα τα εκλαϊκευμένα βιβλία περί των συγχρόνων επιστημών. Παρακολουθεί τις διαλέξεις του Τμηματος Μεθοδολογίας, Ιστορίας και Θεωρίας της Επιστήμης του Πανεπιστημίου Αθηνών, του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών κ.ά. όπου συνέβη να συναντήσει σπουδαίους Επιστήμονες που τον δέχτηκαν, γιατί έκανε "ωραίες ερωτήσεις".
Το 1999 υπέβαλε γραπτή αίτηση στο Πανεπιστήμιο Αθηνών για μια πολλαπλή έκθεση αγαλμάτων από ενιαίο σύρμα στα προπύλαια για όλον τον κόσμο, σε μια αυλή για τους διδασκομένους και σε μία αίθουσα για τους διδάσκοντας -με έξοδα του καλλιτέχνη- και ανάλογες ομιλίες αλλά και το Πανεπιστήμιο, όπως και οι Δημόσιες Υπηρεσίες γενικώς λειτουργούν με νοοτροπία « ακατάδεχτης χαρχαλογκόμενας » παρακάμπτοντας εκείνο το ρημάδι άρθρο του Συντάγματος για την γραπτή απάντηση που δικαιούται κάθε πολίτης και δεν του απάντησαν.
Kαι το 2001 με στόχο "να ξανασυμπεθεριάσουμε την Τέχνη με την Επιστήμη" έκανε στο Εθνικό Κέντρο Έρευνας Φυσικών Επιστημών "Δημόκριτος" μια μικρή παρουσίαση έργων από ενιαίο σύρμα με ομιλία για την "θεωρία του ενιαίου σύρματος" όπου ο κ. Μανώλης Φλωράτος, Διευθυντής του Ινστιτούτου Πυρηνικής Φυσικής, διεπίστωσε ότι υπάρχει μια θεμελιακή σχέση μεταξύ του τρόπου που αντιλαμβάνεται τον Κόσμο ο εικαστικός καλλιτέχνης και του τρόπου που τον αντιλαμβάνεται ο φυσικός επιστήμων.
Μία από τις επιθυμίες του είναι να επιχειρήσει την "αναδιαπλαση των τέως παίδων"
Παρ`όλα αυτά ο αυτοαποκαλούμενος ανεξάρτητος διανοούμενος εικαστικώς, ελληνολόγος και ερασιτέχνης προφήτης , απτόητος, συνεχίζει το έργο του.
''Η Πανηπειρωτική Συνομοσπονδία Ελλάδος το 2008 βράβευσε τον Απόστολο Πετρίδη για την πλούσια εικαστική δημιουργία του και την μέσω αυτής προβολή της Πάργας. Στη φωτογραφία ο Αντιπρόεδρος της ΠΣΕ Κώστας Κωνής απονέμει το βραβείο στον Απόστολο Πετρίδη''.
Και η ζωή συνεχίζεται.
Καί κάποτε, άλλοτε μακριά προς κάποιο τόξο, κάποιου ορίζοντα, άλλοτε πολύ κοντά, στο κέντρο του κύκλου του μεγάλου ορίζοντα, αμυδρά διακρίνεται ένα ερώτημα "προς τι όλα αυτά;"
Και ανάμεσα σε ερωτηματικές και αόριστες αντωνυμίες, μεταβατικά και αυτοπαθή ρήματα, τριτόκλιτα και δικατάληκτα επίθετα, ένα αφηρημένο ουσιαστικό:
Έ κ σ τ α σ ι ς ...........
... Ναί !
Το τελευταίο σκηνικό...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου